Pročetla jsem tři poslední koaliční smlouvy z roků 2002, 2006 a také 2010. Ve všech těchto
smlouvách se až nápadně objevují tytéž sliby, i když ne doslovně. Dovolím si porovnat jen pár bodů
posledních tří koaličních smluv, pro lepší přehled bude vždy u jednotlivého odstavce poznačeno číslo
přiřazené k jednotlivé koaliční smlouvě, tak jak bude uvedeno zde:.
- KS-2002 -
Koaliční smlouva mezi ČSSD, KDU-ČSL a Unií svobody – Demokratické unii (rok 2002),
-
KS-2006 - Koaliční smlouva mezi ODS, KDU-ČSL a SZ (rok 2006),
-
KS-2010 - Koaliční smlouva mezi ODS, TOP09 a VV (rok
2010).
Bod č.1
Každá
koaliční smlouva začíná vznešeně téměř stejnou větou - stát má sloužit lidu a ne lid státu, zvýšíme
odpovědnost, snížíme imunitu:
KS-2002
Za další nezbytný krok
považují změnu Ústavy
ČR, která by umožnila přímou volbu prezidenta republiky, zpřesnila vzájemné kompetence ústavních
orgánů, omezila rozsah
imunity ústavních činitelů a založila kontrolní působnost Nejvyššího kontrolu úřadu ve vztahu
k hospodaření územních samospráv se státními prostředky.
KS-2006
Koaliční strany hodlají na základě
mandátu od občanů České republiky převzít plnou
odpovědnost za správu věcí veřejných v
naší zemi, pokračovat v budování parlamentní demokracie a plně
sloužit zájmům naší země a jejích
obyvatel.
KS-2010
Koalice bude ctít zásady parlamentní demokracie a plně sloužit zájmům
naší země i potřebám jejích obyvatel. Stát má sloužit občanům, ne občané státu.
O daních a
veřejných penězích rozhodují politici, a proto by také za hospodaření s nimi měli nést přímou zodpovědnost.
Vláda proto prosadí ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti – finanční ústavu. Ta
nastaví mantinely a brzdy rozhazovačné rozpočtové politice.
Předložíme novelu trestního zákona,
která zpřísní tresty za korupci u úředních osob (trest zákazu činnosti, propadnutí
majetku).
Předložíme novelu Ústavy (finanční ústavu) a na ni navazující zákona o rozpočtové
kázni.
Předložíme návrh věcného záměru zákona o úřednících a dalších zaměstnancích ve
veřejné správě. V rámci návrhu věcného záměru zákona dále navrhneme zvýšení hmotné odpovědnosti
zaměstnanců státu a územních samospráv za škody způsobené při výkonu funkce a navrhneme, aby se
stejné principy vztahovaly i na politiky.
Bod č.2
Jako další cíl je samozřejmě boj proti
korupci:
KS-2002
- Smluvní strany prohlašují za společný cíl
intenzívní boj proti
všem formám korupce a závažné hospodářské kriminality.
- Upřednostňovat při zadávání
veřejných zakázek veřejnou obchodní soutěž před ostatními způsoby zadání, především před výzvou
jednomu zájemci, a to jak na úrovni vlády, tak i v rámci jednotlivých
resortů.
KS-2006
- Připravíme právní úpravu, která by sjednotila pravidla pro realizaci
veškerých výdajů z veřejných rozpočtů tak, aby byly uskutečňovány na základě jednotného principu a
transparentních procesních pravidel, která budou důsledně omezovat prostor pro korupci, klientelismus a
protekcionismus. (Termín: 31. prosince 2007)
- Důsledně realizujeme Strategii vlády v boji proti korupci.
(Termín: průběžně dle harmonogramu)
- Posílíme vymahatelnost náprav závěrů NKÚ a rozšíření
kompetencí ÚOHS ve věcech výběrových řízení ve veřejném sektoru s cílem zajistit jejich účinnější
kontrolu. (Termín: 31. prosince 2009)
- Prosadíme schválení novely zákona o veřejných
zakázkách a souvisejících právních předpisů tak, aby byla zejména zavedena důsledná povinnost transparentního veřejného
zadávání veřejných zakázek elektronickou formou i u podlimitních zakázek. To vše včetně
právnických osob s většinovou majetkovou účastí státu nebo samosprávy. (Termín: 31. prosince
2007)
KS-2010
Občanská demokratická strana, TOP 09 a Věci veřejné se na základě shody
rozhodly vytvořit koalici rozpočtové odpovědnosti, vlády práva a boje proti korupci.
- Bude
důsledně realizovat
zásadní opatření pro boj s korupcí a byrokracií.
- Předložíme novelu Ústavy a novelu
zákona o NKÚ, které umožní kontrolu nakládání s majetkem územních samospráv a dalších
veřejnoprávních korporací. Navrhneme způsob kontroly nakládaní s majetkem právnických osob
ovládaných státem nebo územními samosprávnými celky. Vláda bude provádět jednou ročně pravidelnou
kontrolu realizace nápravných opatření vyplývajících z kontrolních nálezů NKÚ.
- Předložíme
úpravu zákonů, které budou prosazovat maximální transparentnost při nakládání s majetkem státu a
územních samospráv a při realizaci veškerých výdajů z veřejných rozpočtů.
- Navrhneme změnu zákona o veřejných
zakázkách.
- Navrhneme zřízení centrálního registru oznámení podle zákona o střetu
zájmů s cílem zjednodušit přístup veřejnosti k těmto informacím prostřednictvím Informačního systému
datových schránek na formuláři, který bude publikován Ministerstvem vnitra ČR na
internetu.
Bod
č.3
Důsledná kontrola po předchozích vládách:
KS-2006
- Provedeme nezávislé procesní
a organizační audity nejvýznamnějších agend státní správy s cílem je zjednodušit a
zprůhlednit. Termín: 30. září 2007
KS-2010
Dokončíme procesní
audity vybraných agend u orgánů veřejné moci, na základě kterých dojde k identifikaci
korupčních rizik a zbytečné byrokracie.
Bod
č.4
Zamezení lobbingu:
(pozn. zde jsem váhala jak se správně píše ono slovo,
protože jsem pouze kopírovala jednotlivé odstavce z koaličních smluv a zatímco se v roce 2006 toto
slovo psalo česky – lobbing, letos už se píše anglicky lobbying, malé vodítko k tomu, jakým
směrem se naše zem ubírá)
KS-2006
Připravíme právní opatření regulující lobbing včetně transparentnějšího
systému registrace
lobbistů.
Termín: 31. prosince 2008
KS-2010
Předložíme zákon o lobbyingu, jehož cílem bude
zprůhlednění vztahu mezi politiky a úředníky na jedné straně a subjekty zabývajícími se lobbyingem
na straně druhé. Zákon bude obsahovat definice lobbyingu, lobbyistického kontaktu a lobbyisty a povinnou registraci
lobbyistů. Registr lobbyistů bude přístupný na internetu, budou stanoveny sankce za neplnění
podmínek stanovených zákonem.
Závěr:
Co dodat? Prostudovala jsem tři poslední koaliční smlouvy
uzavřené v průběhu uplynulých osmi let, které mají totožné cíle, z nichž, troufám si říct, to
podstatné nebylo splněno, minimálně tak, jak bylo výše popsáno:
- zákon o přímé odpovědnosti
osob spravujících státní prostředky se vytváří už více než dvacet let,
- návrhy na
snížení, případně omezení imunity poslanců a senátorů převážně neprošly,
- účinná zbraň
proti korupci dosud neexistuje,
- centrální registr lobbistů není,
- výsledky
avizovaných auditů, plánovaných zadat už v roce 2007, neznáme. Lze předpokládat, díky KS-2010,
že dosud nebyly dokončeny.
Proto se znovu musím vrátit na začátek celého příspěvku, proč žádná vláda ještě nepoložila
onen pomyslný základní kámen v podobě přijetí odpovědnosti za své skutky, když v návaznosti s tím by
pojem korupce zůstal opravdu jen minulostí. Proč každá nová vláda začíná pomyslným komínem, kterým
jsou jen změny a škrty v neprospěch obyčejných lidí a tím se vytváří další finance, které na konci
volebního období opět zmizí v nenávratnu? Možná se časem pokusím o srovnání toho, co bylo u
koaličních smluv naopak splněno téměř do puntíku.
Na úplný závěr si dovolím trochu poopravit myšlenku,
kterou jsem nedávno zaslechla: „Kdy český občan pozná, že už není v naší zemi co
ukrást?“ Až už žádný politik nebude stát o veřejnou funkci, a já k tomu dodávám, že to
bude nejspíš v momentě, kdy se tento důležitý zákon o odpovědnosti za škody, které za své působení
státu napáchal, konečně schválí. (v článku použity pasáže z dostupných znění
koaličních smluv)